تبرج زن در جاهليت

پدیدآورنرگس پروازی ایزدی

تاریخ انتشار1388/12/13

منبع مقاله

share 1716 بازدید
تبرج زن در جاهليت

نرگس پروازي ايزدي

يا نساء النبي لستنّ كأحد من‏النساء ان اتقيتنّ - فلا تخضعن بالقول... و لاتبرّجن تبرّج‏الجاهليّة الأولي وأقمن الصلوة و ءاتين الزكوة.

ساختار مطلوب جامعه بشري از نگاه قرآن

پيش از اين گفتيم كه سوره احزاب، سوره‏اي است كه عمدتاً طراحي ساختار مطلوب جامعه اسلامي را برعهده گرفته است. اگر جامعه اسلامي مطابق طرحي كه قرآن - به‏ويژه در سوره احزاب - ارائه مي‏كند، ساخته شود و زنان در كنار مردان و دوشادوش آنان در تكوين و سازندگي جامعه اسلامي نقش اساسي ايفا كنند و زنان نيز مانند مردان بتوانند با توجه به توانايي‏هايي كه خداوند سبحان به‏صورت بالقوه به هر انساني عطا كرده است، در جامعه حضور تعيين‏كننده و فعّال و تأثيرگذار داشته باشند و خود را موجودي بي‏مصرف و ضعيف و ناتوان نبينند؛ ديگر، دليلي نخواهد داشت كه براي ارضاي خواسته‏هاي غريزي و طبيعي خود و به‏منظور جلب توجه ديگران به خودآرايي‏ها و خودنمايي‏هاي مبتذل و نامناسب كشيده شوند و - به مصداق اين آيه شريفه - به دام "تبرّج" كه يكي از خطرناك‏ترين لغزشگاه‏هاي جاهليّت است درافتند.

تبرّج چيست؟

تبرّج از مصدر بروج (ظهور و بروز) و به معناي خودآرايي و خودنمايي است. "تبرّج جاهليّت" به زنان اختصاص ندارد، همان‏طور كه "حميّت جاهليّت" - كه در سوره فتح مطرح شده است - به مردان اختصاص ندارد. انسان ذاتاً و به‏طور طبيعي تشنه خودنمايي نزد ديگران است. حال اگر سوءال شود كه چرا در سوره احزاب فقط زنان از تبرّج نهي شده‏اند نه مردان؛ پاسخ آن روشن است. زيرا مردان به‏ويژه در دوران جاهليت هيچ مانعي براي ظهور و بروز به شكل‏هاي مختلف در جامعه نداشته‏اند، اما زنان پيوسته از امكان ظهور و بروز در زمينه‏هاي شايسته و بايسته محروم بوده‏اند و ناگزير، اين ميل دروني خود را به‏صورت منفي و در مسير نادرست ارضا مي‏نموده‏اند.
همزمان با طلوع خورشيد اسلام از افق تاريك عربستان، در جامعه عرب - كم‏وبيش مانند ديگر جوامع بشري آن روزگار - زن ابزاري براي خوش‏گذراني و وسيله‏اي براي ارضاي تمايلات غريزي و شهواني مرد بود و بي‏بندوباري و هرج‏ومرج در روابط جنسي بيداد مي‏كرد و به‏طور كلي كانون خانواده از پايه و اساس محكمي برخوردار نبود. اين‏ها و مسائل بسيار ديگر، باعث شده بود كه جايگاه زن در افكار عمومي جامعه به‏خصوص مردان از حد يك انسان كامل به يك حيوان و حتي پست‏تر از آن تنزّل يابد.

كارنامه علمي و عملي اسلام

اسلام آمد و نگرش و نگاه جامعه را نسبت به زن تغيير داد. اسلام بر اين نكته تأكيد كرد كه روابط جنسي تنها براي ارضاي غرايز شهواني و خاموش‏كردن آتش شهوت مرد نيست، بلكه بهانه‏اي براي پيوند دو موجود انساني است كه از "نفس واحده"اند و ترفندي است كه طبيعت به فرمان تكويني خداوند سبحان براي برقراري مودّت و رحمت ميان زن و مرد و آرامش و آسايش در كانون گرم خانواده به‏كار برده است. اسلام، روابط خانوادگي را در پرتو آموزه‏هاي قرآن كريم و شيوه‏هاي علمي و كاربردي پيامبر اكرم(ص) نظام بخشيد. تنظيم و تدوين يك مجموعه منسجم از قوانين و آداب زندگي براي خانواده، بخش مهمي از كارنامه علمي و عملي اسلام و قرآن است و شمار قابل‏توجّهي از سوره‏ها و آيات قرآن عهده‏دار اين امرند.
قرآن مجيد براي تحكيم و تقويت بنيان خانواده، ضمن وضع مقررات و قوانين كارساز به شيوه‏هاي گوناگون، جهت پالايش روحي - رواني مسلمانان و پيراستگي روابط جنسي و پاكسازي و سالم‏سازي آن از طوفان شهوت‏هاي حيواني به ارشاد و راهنمايي مسلمانان مي‏پردازد و آداب زندگي خانوادگي و زندگي اجتماعي را به آنان مي‏آموزد. در اين آيه شريفه از سوره مباركه احزاب، قرآن "تبرّج" زن را مطرح مي‏كند و تبرّج را يك اپيدمي خطرناك و يكي از پس‏مانده‏هاي جاهليّت بشر معرفي مي‏كند. قرآن تبرّج زنان را در دوران جاهليت نكوهش مي‏كند تا جامعه اسلامي را از آثار و پيامدهاي تبرّج پيراسته سازد و يكي از عوامل و انگيزه‏هاي نابساماني را در جامعه ريشه‏كن كند و افكار و احساسات پيروان مكتب قرآن را در مسير رشد و بالندگي بيندازد. زيبايي‏هاي ساختگي و ابتذال و برهنگي فقط به مذاق و انديشه جاهليت خويش مي‏آيد و بس. بنابراين، يكي از راه‏هاي اصلي دورشدن جامعه اسلامي از افكار و انديشه‏هاي جاهلي، برحذرداشتن مسلمانان - به‏ويژه زنان مسلمان از تبرّج يعني خودآرايي‏ها و خودنمايي‏هاي ناپسند و مذموم است.

جاهليّت مدرن!

جاهليت به يك دوره مشخص تاريخي يا يك شرايط معين اجتماعي منحصر نمي‏شود، بلكه در هر دوره و زماني حتي در اوج پيشرفت تكنولوژي و تمدن بشري هرگاه چنين افكار و انديشه‏هايي در جامعه بشري ظهور و بروز پيدا كند، دوران جاهليت بار ديگر آغاز شده است. در عصر كنوني ما نيز، بيشتر جوامع بشري در جاهليت به‏سر مي‏برند. در بيشتر جوامع بشري امروز به‏ندرت مظاهر پاكيزگي و پيراستگي و ويراستگي مشاهده مي‏شود و اين شايد از آن روست كه از ابزارهايي كه خداوند بزرگ در قالب آيات و سوره‏هاي قرآن براي پاكسازي و بهسازي جامعه بشري از انواع آلودگي‏ها و رهايي جوامع اسلامي از عواقب خطرناك بازگشت جاهليت اولي پيش‏روي بندگان نهاده است، استفاده نمي‏كنند.

راه و روش تبرّج‏زدايي از جوامع اسلامي

اگر به زنان امكان ظهور و بروز در عرصه‏هاي مختلف اجتماعي داده شود و استعدادها و توانمندي‏هاي آنان به نحو مطلوب و شايسته‏اي به‏كار گرفته شود و آنان بتوانند در مراتب علمي و معنوي ظهور و بروز داشته باشند، ديگر نيازي نمي‏بينند كه با خودآرايي‏ها و آرايش‏هاي دروغين و ساختگي توجّه اين و آن را به خودشان جلب كنند. قرآن كريم با عنوان‏كردن "تبرّج الجاهليّة" در اوج بيان و تبيين ساختار مطلوب جامعه بشري، تبرّج را فرزند ناخواسته جاهليّت معرفي مي‏كند. تبرّج - خواه از سوي مردان و خواه از سوي زنان - همواره از جهل و ناداني سرچشمه مي‏گيرد. گواه بر اين مطلب آن است كه بسيار ديده‏ايم زنان توانمند و دانشمند و فرهيخته‏اي كه به فراخور حال خودشان به مدارج علمي و اجتماعي و كمالات معنوي دست يافته‏اند، هنگام حضور در مجامع و محافل گوناگون حتي در مراسم جشن و سرور و حتي مهماني‏ها و بزم‏هايي كه بيشتر وسوسه‏انگيزند، در نهايت سادگي و بي‏آلايشي و در عين‏حال با آراستگي معنوي حاضر مي‏شوند؛ اما، غالباً زناني كه در سطوح پايين علمي و معنوي و اجتماعي قرار دارند و درواقع چيزي براي عرضه به ديگران ندارند، سعي مي‏كنند با زرق و برق‏هاي ساختگي و وضع ظاهر و لباسشان جلب توجه كنند!

و... تبرّج مردان!

گفتني است كه تبرّج - متأسفانه - در جامعه‏هاي امروزي در ميان مردان نيز به صورت زشت و زننده‏اي شيوع پيدا كرده است. تا آنجا كه بعضي از مردان با لباس‏هاي مبتذل و آرايش‏هاي زنانه، در كوچه و خيابان و اماكن عمومي حاضر مي‏شوند. اينان نيز اگر از موقعيت‏هاي فرهنگي و اجتماعي مناسبي برخوردار بودند، هرگز خود را به اين شكل و شمايل درنمي‏آوردند. تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
* آرزوي ما اين است كه مطالب ارزنده و تحليلي شما درباره "زن و قرآن" به‏دست ما برسد و بتواند در شماره‏هاي پياپي نشريه گلستان قرآن جايگزين اين نوشته‏هاي يك‏طرفه ما براي شما گردد. مشتاقانه در انتظار نوشته‏ها و گفته‏ها و رهنمودها و رهيافت‏هاي شما بانوان عزيز اهل قرآن هستيم.
پس از انتشار شماره‏هاي پيشين، خوشبختانه دو مطلب از سوي بانوان گرامي به‏دست ما رسيده است كه قسمت‏هايي از مطالب ارسالي اين عزيزان را درپي مي‏آوريم:

ارزش و اهميت حجاب در قرآن

قرآن زنان ايده‏آل را كه در بهشت جاي دارند به مرواريد محجوب و پوشيده در صدف تشبيه نموده و مي‏فرمايد: كأمثال اللوءلوءالمكنون. يا آنان را به جواهرات اصلي، چون ياقوت و مرجان تشبيه مي‏كند كه جواهرفروشان، در پوششي مخصوص قرار مي‏دهند تا همچون جواهرات بدلي به آساني در دسترس اين و آن قرار نگيرند و از قدر و ارزش و اهميت آنها كاسته نشود. فيهنّ قاصرات الطرف لم يطمثهنّ انس قبلهم و لاجان. كأنهن الياقوت والمرجان. «در آنجا زنان زيبا و باحيا هستند كه پيش از آنان، دست هيچ‏كس به آنها نرسيده است گويي ياقوت و مرجان‏اند».
بنابراين، حجاب، كمال و وقار زن بوده و نشانگر ارزش و اصالت وي مي‏باشد و خداوند پاداش عظيم و بي‏كراني را براي زنان تقواپيشه و پاكدامن مقرر داشته است.
* سركار خانم مدرس‏زاده: ضمن تشكر از توجّه شما به صفحه‏اي از نشريه كه متعلق به خود شماست و انتخاب موضوعي بسيار مناسب، از شما درخواست مي‏كنيم با توجه به گستردگي موضوع به اين مطلب بيشتر بپردازيد و مجدداً آن را به صورت مقاله براي ما ارسال نماييد.

نگاهي به سوره مريم

سوره مريم، نوزدهمين سوره قرآن مجيد متشكل از 98 آيه و 5 واحد موضوعي است. با توجه به بسامد واژه ربّ (23 بار) و "رحمان" و مشتقات آن (19 بار) مي‏توان گفت محور اصلي سوره ربوبيّتي است كه جز در پرتو رحمانيّت الهي كارساز و نتيجه‏بخش نيست. بدين‏ترتيب، موضوع سوره با نام مريم و نقش مادري او مرتبط مي‏گردد. از اين گذشته، آنچه بيشتر در ظاهر آيات جلب‏توجّه مي‏كند تشابه روساخت آيات دو واحد موضوعي نخستين با يكديگر است (آيات 1-15، 16 - 40) به‏گونه‏اي كه چندين آيه به‏طور مشخص از روي يكديگر تعريف شده‏اند كه در هنگام توضيح آيات به آن پرداخته خواهد شد. جالب‏تر اين‏كه اين دو واحد موضوعي از لحاظ محتواي داستان با يكديگر مشابه و از سوي ديگر قابل‏مقايسه هستند؛ بشارت تولد دو نوزاد به‏گونه‏اي معجزه‏آميز، يحيي براي زكرياي پيامبر و عيسي براي مريم صديقه.
با تدبّر در آيات مشابه اين دو واحد موضوعي، مي‏توان به خصائص ظريف شخصيتي اين دو بنده الهي در مواجهه با اين نوع از اعجاز خداوندي پي‏برد و دريافت كه چگونه قرآن اسلوب هنري كلام را در اختيار تفهيم مفاهيم ظريف و بنيادي قرار داده و درصدد ارائه الگو برمي‏آيد.
* سركار خانم م.الف از تهران: از آنجا كه نوشته شما بيشتر به صفحه سوره‏شناسي ارتباط داشت، به درج همين مقدار از آن در صفحه بانوان اكتفا كرديم و نوشته كامل شما را در اختيار مسئول صفحه سوره‏شناسي قرار داديم. شما نيز فرصت داريد در صورت تمايل با استفاده از صفحات سوره‏شناسي شماره‏هاي اخير گلستان قرآن نوشته خودتان را به‏صورت يك مقاله كامل سوره‏شناسي درآوريد و براي صفحه سوره‏شناسي ارسال كنيد.
با تشكر فراوان از شما، منتظر نوشته‏هاي بعدي شما در ارتباط با "زن و قرآن" هستيم.

مقالات مشابه

مفهوم و گستره تبرج زنان در تفسير قرآن

نام نشریهمطالعات تفسیری

نام نویسندهکاوس روحی, محمدحسین خوانین‌زاد, فاطمه‎السادات سعیدی

نگاهی کوتاه به زینت و خودآرایی از منظر آیات و روایات

نام نشریهبانوان شیعه

نام نویسندهفرزانه فخرایی, حسن اسلامپور کریمی

تبرّج

نام نشریهدائرة المعارف قرآن

نام نویسندهبخش معارف و مفاهیم

خودنمايي زنان و آثار آن

نام نشریهروزنامه کیهان

نام نویسندهحمید کامیابی

آرایش و آراستگی از دیدگاه اسلام

نام نشریهطهورا

نام نویسندهاحمد طاهری‌نیا